Sachsenhausen

22 februari 2023 - Berlijn, Duitsland

Zwaar onder de indruk. Dat was vanmorgen de algemene stemming in de bus…

We hebben vanmorgen eerst een bezoek gebracht aan concentratiekamp Sachsenhausen. Daar konden we zien hoe het eraan toe ging in WO II.  De gaskamers, de ovens, de barakken waar de gevangenen sliepen….het was aangrijpend om te zien. Zowel de docenten als onze leerlingen waren onder de indruk. Na afloop hoorden we van meerdere leerlingen dat ze wat langer hadden willen blijven om alles beter te kunnen bekijken. Het was een memorabel begin van de dag.

De volgende stop was Kurfürstendam, voor een snelle lunch waarna we de bus weer instapten voor een bezoek aan het Olympisch Stadion. Daar werden we in groepjes door gidsen rondgeleid. De leerlingen hadden daarna meer inzicht over hoe sport en de oorlog door de nazi’s werden gecombineerd in dit gebouw.

Terwijl ik dit typ zitten we op Alexanderplatz te eten. Straks gaan we weer verzamelen bij de wereldklok waarna we gaan wandelen naar de bios. Even een paar uur samen met Ant-man and the Wasp in een parallel universum slechteriken verslaan 😉.

We duimen voor een rustig verloop van de nacht. Duimt u met ons mee? 😃

1. Netty Esseveld.:
    23 februari 2023
    Indrukwekkende dag geweest.Mooi dat de leerlingen en leerkrachten van nabij hebben kunnen zien, hoe het in de WOll is gegaan.Hopen dat ze er van kunnen slapen.
    Fijne dag voor morgen.
  2. Roos:
    23 februari 2023
    Dat zal een ontzettende indruk gemaakt hebben. Het is ook niet te bevatten wat er is gebeurd. Hoop dat ze ondanks die indrukken goed geslapen hebben en klaar zijn voor al weer de laatste dag. Respect dat jullie dit met zo'n grote groep ondernemen!